سلام خوش آمديد لطفا تا بالا آمدن وبلاگ منتظر باشيد روز خوبي داشته باشيد نظر يادتون نره در ضمن براي مشاهده صفحات بيشتري از ويلاگ به انتهاي همين صفحه برويد .

.


بررسی های برخی دیگر از پژوهندگان حاکی از آن است که کاهش وزن سریع به میزان 1/5 تا 8/5 درصد به روش آب زدایی ،سبب اختلال در انقباضات هم جنبش (ایزوکینتیک ) عضله چهار سر ران تکواندوکاران می شود و حتی یک دوره ی بازیافت 16 ساعته نیز عملکرد را به سطح اولیه باز نمی گرداند ، این در حالی است که ورزشکاران برخی از رشته های ورزشی ،ازجمله تکواندو و کشتی پس از مراسم وزن کشی ، تقریباً به همین اندازه زمان برای ریکاوری و شرکت در مسابقه دارند . جدول زیر برخی از اختلالات حاصل از آب زدایی را به اجمال نشان می دهد .

 جدول 1. از دست دادن آب بدن و اختلالات ناشی از آن

بدن

اختلالات ناشی از آب زدایی

یک درصد

تشنگی

دو درصد

ناراحتی مبهم ، نداشتن اشتها

سه در صد

افزایش غلظت خون ،خشکی دهان

کاهش ادرار

چهار درصد

بی حسی اعضا ،بی حوصلگی

پنج درصد

اختلال در تمرکز حواس

شش در صد

افزایش ضربان قلب،اختلال در تنظیم دمای بدن سرگیجه ،تنگی نفس به هنگام تمرین و آشفتگی

هفت درصد

عدم تعادل همراه بابستن چشم ها کاهش هوشیاری

هشت درصد

ناتوانی عمومی ،بی رغبتی برای مبارزه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نه درصد

نارسایی گردش خون ،از کار افتادن کلیه ها ،کاهش شدید حجم خون و غلیظ شدن آن

 

نتایج برخی دیگر از پژوهش ها حاکی از آن است که چنان چه 1 تا 2 درصد از کاهش وزن بدنی ناشی از آب زدایی باشد ، ممکن است از عملکرد هوازی کاسته شود و اگر 3 تا 4 درصد از کاهش به دلیل آب زدایی باشد ،تاثیری منفی بر ظرفیت بی هوازی ، توان بی هوازی ،مقدار تعریق و دیگر پارامترهای فیزیولوژیکی خواهد داشت . همچنین ، 7 تا 8 درصد کاهش وزن بدن بر اثر از دست دادن اجباری آب ،می تواند به بیش گرمایی و برافروختگی شدید و طاقت فرسا بینجامد . ورزشکار ممکن است تحت چنین شرایطی بتواند به ورزش ادامه دهد ، اما بازده توانی وی به شدت کاهش می یابد . در این شرایط ،فعالیت بدنی ورزشکار آگاهانه نیست . زمانی که دمای عمقی (مرکزی ) بدن از 41 درجه ی سانتی گراد فراتر رود ، اسپاسم های عضلانی یا مشکلات تنفسی ظاهر خواهد شد.همچنین ،مرکز تنظیم دمایی ورزشکار پس از این نخواهد توانست کار خود را به دقت انجام دهد و ورزشکار شروع به لرزیدن می کند (احساس سردی می کند ) و اگر درمان به سرعت آغاز نشود ، چه بسا ایست قلبی روی دهد . اگر ورزشکار به شدت یا در حد متوسط دچار کم آبی شود ، باید تحت شرایط کنترل شده ای به وی غذا رسانی و آب رسانی شود . مصرف بیش از حد و فراوان آب نیز ممکن است تعادل الکترولیتی بدن را برهم زند . وانگهی ،خوردن غذا با حرص و ولع ، گاهی اسهال یا ناراحتی هایی برای معده و روده پدید می آورد. مصرف تقریبا ً یک لیتر مایع در هر ساعت ،به موازات خوردن حدود سه گرم کربو هیدرات به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در ساعت ، روش مناسبی است که می تواند به بازسازی منابع مایعاتی و گلیکوژنی کمک کند.  

استفاده از رژیم غذایی بسیار کم کالری و محدود
              
منبع : فیزیولوژی کاهش وزن –نویسنده : دکتر بهمن میرزایی

این روش در مواردی خاص و معمولاً در بیماران ، با نظارت کامل پزشک به کار  می رود  ، اما متاسفانه ، برخی از ورزشکاران ، به ویژه در نزدیکی مسابقات و بدون توجه به پیامدهای آن ، از این روش استفاده می کنند . تا کنون پزشکان و متخصصان تغذیه بهره گیری از چنین روش هایی را توصیه نکرده اند . اما یافته های برخی از مطالعات دیگرنشان می دهد که پهنای استخوان ،حجم بدن و همچنین ،سن بلوغ جنسی  ورزشکارانی که از رژیم غذایی بسیار محدود استفاده کرده اند کاهش یافته و همچنین ، کمبود انرژی در این ورزشکاران ، گذشته از افت عملکرد ، مشکلات روانی و خلقی نیز پدید آورده است .

ورزشکارانی که با چنین روش ها یی اقدام به کاهش وزن بدن خود می کنند ، حتی با دو ساعت استراحت پس از تمرین ، باز هم احساس خستگی شدید می کنند و قادر به پی گیری کامل دوره تمرینی نخواهند بود . از سوی دیگر ،از کارایی سیستم قلبی – تنفسی  این ورزشکاران کاسته می شود و احتمال آسیب پذیری نیز افزایش می یابد.

فعالیت شدید و دراز مدت سبب افزایش دمای رکتال این ورزشکاران (حتی تا 42 درجه سانتی گراد ) می شود و نیز سطح میو گلوبین خون شان به بیش از 50 میلی گرم بر لیتر می رسد .

از نظر پزشکان و متخصصان علم تغذیه ، این شیوه کاهش وزن نگران کننده ترین روش به شمار می رود . در مجموع ، این روش سبب مشکلات گوناگونی می شود از جمله :

1-       اختلال در عملکرد مثانه و کاهش سطح کلسترول مفید خون

2-       اختلال در عملکرد سلول های خونی

3-       عفونت روده و لوزالمعده (پانکراس )

4-       باهث کاهش حجم خون و بی نظمی قلبی و حتی مرگ ورزشکار می شود .

که همه این عوامل می توانند علت افت عملکرد هوازی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل (که به صورت تدریجی کاهش وزن داشتند ) باشند .

در همین زمینه ، گروه دیگری از پژوهندگان نتایج مشابهی را گزارش کردند .

آن ها نشان دادند که کاهش سریع وزن ، نسبت به کاهش تدریجی آن ، آثار ناگوار بیش تری بر استقامت عضلانی کشتی گیران وارد می آورد که ممکن است به  دلیل کاهش وزن بیش تر ، تحریکات عصبی و کاهش حجم پلاسما باشد . همچنین  نشان داده شد که به ازای یک درصد کاهش وزن از طریق آب بدن ورزشکار ، حرارت عمقی بدن سه دهم تا نیم ( 3/0- 5/0) در جه فارنهایت افزایش می یابد که چه بسا عملکرد را در اثر خستگی زود رس با مشکل مواجه کند .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





׀ تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 ,